fredag 9 september 2011

Pasta med prosciutto och parmesanost




Nu ska ni få ett recept på min och Jörgens favoritpasta. Pastan är riktigt lyxig och är så god att den smälter i munnen. Har ni en gång gjort denna så gör ni om den det garanterar jag.
4 port


Ingredienser:
4 msk olivolja
400 g farfalle (pastafjärilar)
1 stor tunt skivad gul lök
200 gskivade små champinjoner
1 zucchini, skurna i stavar
1 stor hackad vitlöksklyfta
150 g strimlad prosciutto (lufttorkad skinka)
3 dl creme fraiche
2-3 dl parmesanost


Gör så här:
1. Fyll en stor kastrull till två tredjedelar med vatten och koka upp. Tillsätt en nypa salt och 1 ½ msk av olivoljan. Lägg i pastan i det kokande vattnet,rör om med gaffel och koka upp till psatan är al dente. Häll därefter bort vattnet med hjälp av ett durkslag och skölj under kallt vatten,rinnande vatten. Ställ pastan att rinna av tills den ska serveras.
2. Häll resten av olivoljan i en kastrull. När oljan är riktigt varm, lägg i lök,champinjoner,zucchini och vitlökoch stek i ungefär 2 min, eller tills grönsakerna fått lite färg.
Sänk värmen, tillsätt den strimlade prociutton och stek 2-3 min. Rör i creme fraiche och värm blandningen i 2 min.Rör i den rivna parmesanosten och smaka av med salt och nymalen svartpeppar.
3. Lägg pastan i kastrullen och rör om så att allt blandar sig väl och pastan blir genomvarm. Servera omedelbart. Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skriv ut