söndag 4 september 2011

Thailensk räkrätt!

En av mina favoriträtter. Första gången jag åt denna var när min underbara pappa bjöd mig på den, efter det har den blivit en stor favorit. Alla som bjuds på denna kommer att älska den jag lovar du kommer att få skriva ner receptet till dom. Har har gett ut ett flertal skrivna recept till både släkt och vänner.


Ingredienser:
1 kg räkor med skal
3 msk olja
1 msk curry
1/3 krm cayennpeppar
½ tsk paprikapulver
2 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
2 strimlade gröna paprikor
3 msk chilisås
½ tsk salt
1-3 dl vispgrädde

Så här gör man:
1. Skala räkorna
2. Låt olja, kryddor och pressad vitlök fräsa ihop i en stekpanna.
3. Ta av stekpannan. Lägg i räkorna och kryddfräset i en bunke låt dom ligga och dra till sig smak.
4. Blanda tomater, paprika, chilisås och salt i en gryta. Låt koka 10 min.
5. Häll i grädden. Låt koka ytterligare några minuter. Lägg i räkorna.

Servera med ris och vitt bröd att doppa i den underbart goda såsen. Såsen och vitt bröd är en delikatess. Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skriv ut