onsdag 9 november 2011

Saffranssnurror med vit choklad

Jag bakade i lördags saffranssnurror med vit choklad  som blev jätte smarriga. Ett annat alternativ till dom klassiska lussekatterna. Tror jag ska göra en sats till nu i helgen. 

Till ca 40 st50 g jäst
100 g rumsvarmt smör
5 dl mjölk
250 g Kesella (kvarg)
1 g saffran (2 påsar)
1 ½ dl socker
1/2 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl

Fyllning:
50 g smör
200 g Vit choklad
1 uppvispat ägg Pärlsocker

Gör så här
Smula jästen i en degbunke. Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, ca 37°. Häll degspadet över jästen. Rör om så att den löser sig. Tillsätt kvarg, saffran, socker, salt och mjöl. Arbeta degen tills den blir smidig. Låt jäsa övertäckt ca 30 min i god rumvärme. Dela degen i två delar och kavla ut till stora plattor, 1/2 – 1 cm tjocka. Bred rumsvarma smöret över degen. Grovriv chokladen och strö över. Rulla ihop och skär i skivor. Lägg på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa 20 – 30 min. Sätt ugnen på 225°. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen 5 – 7 min. Låt svalna på galler. Sikta ev över lite florsocker.


Glömde att ta kort så ni får hålla tillgoda med bilden från hembakat ;)

Inga kommentarer:

Skriv ut