torsdag 15 mars 2012

Kavring med kummin

Brukar va omöjligt att få tag på kavring just till påsk när man så väl ska ha det. Brukar springa runt i olika butiker på jakt efter detta bröd som jag ska ha till min laxtårta och buffebordet. Ibland har jag hittat och ibland inte så i år ska jag baka kavring för att va på den säkra sidan att jag har det.
Baka mustig kavring till påskens sill. Till påskskinkan smakar kavring delikat!
Kavring med kummin
Det här behövs för 2 bröd:
50 g jäst
5 dl fingervarmt vatten
25 g smör eller margarin
2 tsk salt
3/4 dl mörk sirap
1/2 msk stött kummin
ca 15 dl mörkt lantbrödsmjöl
Ugn: 175°

Gör så här:
1. Smula ner jästen i en degbunke. Häll över det fingervarma vattnet och rör om så att jästen löser sig.
2. Klicka ner matfettet och tillsätt salt, sirap, kummin och det mesta av mjölet, men spara 1 dl till utbakningen.
3. Knåda degen kraftigt tills den är blank och smidig. Låt den jäsa under duk ca 30 minuter.
4. Stjälp upp degen på lätt mjölat bakbord och knåda den smidig på nytt. Dela degen i två lika stora bitar och forma släta limpor. Lägg dem i smorda 1 1/2 liters formar. Låt bröden jäsa under duk ca 30 minuter.
5. Lägg en smord plåt över formarna vid gräddningen och grädda bröden i nedre delen av ugnen ca 1 timme.
6. Låt bröden vila någon minut i sina formar innan de stjälps upp och får kallna på galler under bakduk. Kavringen går att frysa.
Smaklig måltid

Inga kommentarer:

Skriv ut