fredag 10 augusti 2012

Lyxig tacohamburgare med öl och cheddardip


Idag blev det hamburgare med min goda öl och cheddardip i till lunch. Så god hamburgare så man storknar. Mums mums, var så gott att jag åt två stycken brukar aldrig göra annars när det vankas hemmagjorda burgare. De blir ju väldigt mättande när man gör burgare på hemmaplan så brukar bara äta en men inte idag inte smällde i mig två stora  Men det är ju ett gott tecken på att man lyckats.



4 stora hamburgare eller 8 små

Ingredienser:
500g nötfärs
1 gul lök
½ tsk salt
1 krm nymald svartpeppar
4 st soltorkade tomater i olja
1-2 msk tacokrydda
2 msk ströbröd och 2 msk vatten och låt stå och förvälla en liten stund.
Smör

Finhacka löken och soltorkade tomater fint. Blanda samman färs, lök, tomater, krydda med salt, svartpeppar och tacokrydda. Rör i ströbrödsblandningen. Blanda ordentligt så allt blandas. Gör stora eller små burgare och stek dom i en stekpanna i lite smör.

Tillbehör:
Friscobröd (Max)
Ruccolasallad
Tomat
Rödlök
Öl och cheddardip
Bacon

Skiva tomat och rödlök tunt.  Stek baconskivorna knapriga och lägg skivorna på hushållspapper så de får rinna av lite. Nu bara att göra hamburgaren.
Lägg först lite ruccolasallad på brödbotten, hamburgare, tomat, rödlök, öl och cheddardip, bacon och på med loket.

Nu dags att ta första tuggan hoppas det ska smaka.

1 kommentar:

Sanna sa...

Det ser hur gott ut som helst! Undrar om jag skulle kunna locka min pojkvän att laga det här ikväll, han är mycket för hamburgare... Tack för tipset!

Skriv ut