fredag 28 december 2012

Chili Cheese


Jag har länge velat göra chili cheese ni vet dom här så läckerbitarna som finns att köpa hos hamburgarkedjorna Burger King och Max. Jag må säga hamburgare och övrig mat från dessa kedjor kan jag gott och väl vara utan men chili cheese kan jag inte tänka mig en värld utan. Jag hade en gammal skalk av     hushållsost, hamburgareost och philadelfiaost som låg kvar sen julafton. Som legat länge och då då slog det mig om jag skulle ge mig på att göra chili cheese och testa min fritös jag fick i julklapp.

Jag använde panko som är ett asiatiskt ströbröd som är mycket bättre än vårt svenska ströbröd när du ska fritera. Ikväll blir det en liten friteradkorg med lite små godingar till en kall och go öl framför TV:n med min älskling. Jag serverar dessa med min goda dipsås het cheddardip.



Så jag gjorde så här.
ca 10 st
Det här behöver du :
2 dl finriven hushållsost
4 skivor plastad, cheddarost, 
burger slices med cheddar (dom man lägger på hamburgare)
60 gram philadelfiaost
2-3 msk finhackad, grön, inlagd jalapeno, ( beroende på hur starka du vill ha dom)
3-4 droppar tabasco (beronde på hur starka du vill ha dom)
½ krm salt
Äggsmeten : 
1 dl vetemjöl
1½ dl mjölk
1 ägg
1 krm salt
Panering : 
1. Vetemjöl
2. Äggsmet
3. Panko
GÖR SÅ HÄR : 
Finriv hushållsosten och cheddarosten. Det går alldeles utmärkt att riva den skivade cheddarosten också för det gjorde jag och det gick som en dans. Rör ihop med gaffel tillsammans med färskosten. Droppa i tabasco efter tycke och smak. Blanda i den finhackade jalapeno. Salta. Dessa blev väldigt heta så pröva dig fram med tabasco och jalapeno så du hittar den balans du gillar bäst. Så smaka av så du får styrkan på dom som du vill ha dom.
Rulla till runda bollar, ca en matsked till varje. Rulla i vetemjöl. Doppa i äggsmeten och sist i panko. Dags att fritera. Lägg ner dom försiktigt. Använd en lång pincett att och se till att dom får färg runtom. Fritera ca 45-50 sek så de blir gyllenbruna. Du måste hålla värmen ganska hög annars behöver dom ligga i längre och då rinner osten ut. Hög värme och snabb fritering så det goda inuti håller sig kvar i bollarna. Låt rinna av och svalna något på hushållspapper.
Nu är det bara att plocka fram fredagsölen och mumsa på godsakerna.



1 kommentar:

Foodjunkies sa...

Såg ju riktigt goda ut! Ska provas framöver.

Skriv ut