torsdag 10 januari 2013

Köksalmanack 2013

Jag älskar att baka och att det är lättbakat gör ju bakandet ännu bättre. Jag har fått hem en bok från Semic som jag verkligen gillar vill sätta igång och baka direkt bara genom att se omslaget. Omslaget går i lila som är min favoritfärg. 

En underbar bok med en massa recept som verkar vara hur goda som helst. Allt från bullar, småkakor, tårtor, pajer och bakelser. Allt för den bakglade finns alltså i denna bok.

Bilderna är enkla men ändå fina och lockande till att vilja baka en liten kaka till fikat.  

Köksalmanack 2013
I år fyller Köksalmanack hela 80 år och första upplagen släpptes alltså år 1933. Denna boken kan jag garantera att din mamma/farmor skulle älska. Boken är indelad i tolv olika kapitel nämligen månadsvis. I boken finns förutom månaderna även en massa recept vecka för vecka hela månaden. I juni är det till exempel recept som passar midsommarfirandet och i december är det ju såklart tips på julrecept. Förutom recepten hittar man även många tips som är intressanta att läsa.

En liten matsedelspalt varje månad kan man även skriva ner sina egna matsedlar.  Du hittar även namnsdagarna för dag för dag när jag har namnsdag den 22 november "Cecilia" är det ett recept på "fiskbiffar med nudelsallad, mango chutneydressing och marängsviss"till efterrätt. Min man har namnsdag den 9 juli "Jörgen" när det är hans dag är det "några skivor jamon serrano, kokta småpotatisar brynta i olivolja och vitlök. starka sm tomter med oliver. Efterrätt hallon med vaniljsås och smulor."

Denna bok är ju lite av legend så den kommer att ställas i mitt vitrinskåp och plockas fram ner det tryter på receptfronten. Perfekt bok att plocka fram när man inte vet vad man ska laga för mat i veckan då den är fullproppad med både recept och annan läsning för den rastlöse. För här finns det en massa läsning när du har en stund över. 

Boken finns att köpa på bland annat Bokus där den kostar 109 kronor.


Betyg:

Jag ger boken 5/5 möjliga.







Inga kommentarer:

Skriv ut