tisdag 29 januari 2013

Rosenbröd

Ännu en dag med en massa snö ute och extremt kallt, riktigt rå kyla och så har det börjat 
att blåsa också brrrrrr. Funderade på vad jag ska göra av dagen så då fick jag den
 briljanta idéen jag ska baka rosenbröd var ett tag sedan jag gjorde nu. 
Vill ni ha recept på ett mycket gott bröd så gör dessa.





Ingredienser:
50 g smör
2 ½ dl mjölk
25 g jäst
1 tsk salt
1 tsk socker
ca 6 dl vetemjöl (360g)

Pensling:
1 uppvispat ägg

Garnering:
vallmofrö

Gör så här:
1. Smält smöret i en kastrull och häll på mjölken. 

Värm till fingervarmt (37 grader). 
Smula jästen i en degbunke och lös upp den med lite degvätskan. Tillsätt resten
resten av degvätskan, salt och socker.
2. Arbeta in det mesta av mjölet och arbeta degen kraftigt tills den blir 

blank och smidig. Tillsätt mer mjöl om degen är kladdig.
Låt jäsa till dubbel storlek under bakduk ca 30 minuter.
3. Dela degen i små bitar och och rulla antingen till längder eller rosenbröd. . 

Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa övertäckta
ca 20 minuter.
4. Sätt ugnen på 250 grader.Pensla bröden med uppvispat ägg och strö över 
vallmofrö. Grädda
dem mitt i ugnen 5-8 minuter tills de fått fin färg. Låt bröden svalna på plåten.












Inga kommentarer:

Skriv ut