onsdag 6 februari 2013

Bröd & marmelad

Bröd & marmelad av Monika Ahlberg.

Ännu en bok jag fick hem för en tid från Lindco.

Bröd och marmelad samlad i en alldeles egen bok är rena drömmen för en bröd och marmelad älskare, och ja må säga finns det något godare än nybakat bröd och hemmagjord marmelad? Tja det är frågan det för det är ju helt fantastiskt gott detta enkla men ändå så smarrigt. Så jag kan inte annat än att ge den fina lovord. Kan göra en massa gott och bjuda över släkten på afternoon the en eftermiddag. Är med andra ord onödigt att ha en massa böcker liggandes och skräpar och dammar i bokhyllan för detta är den ända frukostbok du behöver. Här hittar du en mix av av det som du behöver till en mysig mysfrukost med nära och kära. Som bör finnas på varje frukostbord.

Det som är bra med boken är att det finns både safter, marmelad, sylt, gele och bröd så det finns något för alla att duka fram på frukostbordet eller till afternoon te. I mitten av boken finner du bra råd och tips vid tex förädling tex: ättiksinläggning, sylt marmelad (marmeladprov), saft eller inkokta frukter, kompotter och grönsaksinläggningar. Här finns även råd och tips vid bakning som är min stora passion. Du kan också läsa om lite fakta om mjöl.

Mycket fina och inspirerande bilder som lockar till att vilja rusa ut i köket förbereda inför kommande frukost.

Jag göra blodgrapemarmelad  då jag älskar grapefrukt. Men också citromarmelad, ljust bröd med skållad råg, gotlandsbröd, pestofylld focaccia och smörsnittar dessa låter super goda.

Den kostar adlibris kr hos 117 kr.

Kommer att användas flitigt.

Betyg: 4/5





Inga kommentarer:

Skriv ut