tisdag 12 mars 2013

Jalapeno eller paprika poppers

Perfekt helg tilltugg kanske till fredagsmyset istället för tacos.

Brukar ofta ta jalapenopoppers när jag är ute på restaurang men ville testa att göra dessa små delikatesser själv här hemma då dom bara är så hejdlöst mumsiga. Men byte ut jalapeno mot små paprikor istället. Då jag hade små paprikor här hemma på lut som var jag tvungen att göra något med inom en snar framtid så vill man inte använda jalapeno sök rätt på små paprikor passar ju också bättre om man ska bjuda barn då jalapeno poppers blir väldigt starka. 

Jag gjorde dom med samma fyllning som till mina chili cheese. Antingen virar du bacon om dom och steker dem i en stekpanna eller så friterar du dom och använder dig då utav mjöl, äggsmet och panko eller så gör en rövare och gör som jag och gör både och ;-)
Så här gjorde jag dessa. 




Så jag gjorde så här.
ca 10 st
Det här behöver du :
2 dl finriven hushållsost
4 skivor plastad, cheddarost, burger slices med cheddar (dom man lägger på hamburgare)
60 gram philadelfiaost
2-3 msk finhackad, grön, inlagd jalapeno, ( beroende på hur starka du vill ha dom)
3-4 droppar tabasco (beronde på hur starka du vill ha dom)
½ krm salt
Äggsmeten : 
1 dl vetemjöl
1½ dl mjölk
1 ägg
1 krm salt
Panering : 
1. Vetemjöl
2. Äggsmet
3. Panko
Gör så här:
Finriv hushållsosten och cheddarosten. Det går alldeles utmärkt att riva den skivade cheddarosten också för det gjorde jag och det gick som en dans. Rör ihop med gaffel tillsammans med färskosten. Droppa i tabasco efter tycke och smak. Blanda i den finhackade jalapeno. Salta. Dessa blev väldigt heta så pröva dig fram med tabasco och jalapeno så du hittar den balans du gillar bäst. Så smaka av så du får styrkan på dom som du vill ha dom.
Skär av toppen på mini paprikan eller jalapenosen, fyll dom med oströra. Använd dig utav spetsen av en liten tesked är lite pilligt men värt besväret då dom blir väldigt smarriga. Linda en baconskiva runt varje. Stek dom tills baconet är så där knaprigt och gott. 
Vill du fritera dom gör du så här:
Rulla i vetemjöl. Doppa i äggsmeten och sist i panko. Dags att fritera. Lägg ner dom försiktigt. Använd en lång pincett att och se till att dom får färg runtom. Fritera ca 45-50 sek så de blir gyllenbruna. Du måste hålla värmen ganska hög annars behöver dom ligga i längre och då rinner osten ut. Hög värme och snabb fritering så det goda håller sig kvar inuti delikatesserna. Låt rinna av och svalna något på hushållspapper.
Nu är det bara att plocka fram fredagsölen och mumsa på godsakerna.


Inga kommentarer:

Skriv ut