måndag 8 april 2013

Friterade mozzarellabollar

Jag älskar ost och mozarrellasticks som man kan få på diverse resturanger. Har tidigare gjort dessa små delikatesser och lagt upp här på bloggen men i helgen gjorde jag istället för sticks mozarellabollar. Förra sommaren var jag och min älskling i Riga och där kunde man köpa just mozarellabollar en dipp och en stor stark för en billig peng lite enkelt och gott tilltugg till ölen. Jag serverade mina goda såser het cheddarsås och  öl och cheddarsås till.

Mozarellabollar finns att köpa i  välsorterade livsmedelsaffärer men hittar du inte bollar kan du använda en hel också men då måste du skära till lagom stora bitar som du sedan rullar i mjöl,äggsmet och panko. Försök att forma till dom lite så dom då ser ut lite som bollar.






Ingredienser:

430g mozzarellabollar

Äggsmet
mjöl
pankoströbröd
Oregano, pizzamix

Äggsmeten : 
1 dl vetemjöl
1½ dl mjölk
1 ägg
1 krm salt

Panering : 
1. Vetemjöl
2. Äggsmet
3. Panko

Rulla först mozzarellan i mjölet. Gör äggsmeten och rulla dom i den och sist men inte minst rullar du dem i panko. Fritera på hög värme snabbt som attan. Det räcker med typ 20 sekunder så är de gyllene och lagom mjuka inuti. Är dom i för länge rinner snabbt osten ut ur bollarna. Servera till en god dipp som du gillar!

1 kommentar:

Anonym sa...

Supergoda, riktigt bra med äggsmeten. Jag har bara gjort en vanlig dubbelpanering tidigare, men det här var mycket bättre.
Jag serverar som förrätt med Serranoskinka och hemgjord aioli med några droppar tryffelolja i.
Smaskens till sista slicken.
Hälsningar
Nettan i Sandviken

Skriv ut