tisdag 21 maj 2013

Bergs konditori på Marsstrand

Ska nu recensera en makalös bok skriven av Monika Ahlberg. Bokförlaget som gett ut den är Lind & Co. Eftersom jag själv bor på västkusten så passar ju denna bok perfekt för en västkust och baktokig tjej som mig. Så måste ju va ett måste att besöka konditoriet om jag har vägarna förbi i sommar.  Boken börjar med lite info om Marstrand och otroligt fina bilder på havet och bilder över ön.

Jag älskar kakor i alla smaker och former och här bjuds det på lite av varje. Första receptet är på Goa  och sega maränger. Älskar maränger söta och smälter i munnen mums. Vi fortlöper sen till skorpor som alltid är smarrigt att ha hemma skafferiet när man blir lite småsugen på något. Så varför inte göra en sats citronskorpor ;-)
Smålandskringlor älskar jag, smålänning som jag är i grund och botten så har jag givetvis bakat dessa kringlor ett antal gånger. Är så goda med smör och en rejäl ostskiva på. Tror jag faktiskt jag ska baka en dag var ett tag sedan jag bakade dessa nu. 

Sen kommer det ett kapitel med bakverk inför min favorit högtid närmare bestämt julen. Klenäter, mjukpepparkaka och lussekatter. 

Beskvier och Bakelser som jag inte har något emot att sätta tänderna i. Vad sägs om en jordgubbsbakelse nu inför sommarsäsongen och midsommar eller gör dina egna dammsugare och imponera på på grannarna eller släkten i sommar. 

Bullar allt från kanelbullar till smörbullar att fylla frysen med. Även bröd finner du i denna bakbok.

I slutet av boken hittar du även lite råd och tips som är är väldigt bra att läsa igenom. Också några grundrecept på tårtbotten, vaniljkräm, mördeg och surdeg om du skulle sakna det. 

Boken har allt det där jag vill se i en bra bakbok. Underbara bilder med havet som inbjuder en till att vilja baka och åka till havet och fika och andas in havslukten. Så tror jag ska dra med mig gubben min i år och åka iväg en sväng med ångbåten över till Marstrand och besöka detta konditori, gör det ni också och njut av deras bakverk så kan du sen sticka iväg till bokhandeln och köpa Bergs konditori på Marstrand och  själv baka deras bakverk. 

Ger boken betyget: 4/5 så absolut värd att köpa eller varför inte önska sig den :-)



Eller beställ den på nätet hos  adlibris kostar den 96 kr.

Inga kommentarer:

Skriv ut