fredag 3 maj 2013

Rökig soppa med skaldjursfond

Kvällens fredagsmys middag kommer att vara en liten soppa jag kombinerat ihop som vi även åt förra fredagen då den gick hem även hos min  man så slänger jag ihop den även denna soliga fredag :-)


Ingredienser:
1 kg rostade skal med 2-3 tsk liquid smoke
6 dl skaldjursfond
1 purjolök
2 chalottenlökar
2 tomatpure
3 dl torrt vin
2 dl creme fraiche
1 dl grädde
4-5 droppar tabasco
1 st lagerblad
1-2 krm cayennpeppar
1 msk dillfrö
Salt

Gör så här:
1. Lägg ca 1 kg räkskal, på ett rejält ark dubbelvikt ugnsfolie. Häll över 2-3 tsk liquid smoke. Blanda och vik ihop noga. Rosta räkskalen i  mitt i ugnen i 175 grader tills skalen är torra och spröda, cirka 30 minuter. Lägg skalen i en kastrull och häll på kallt vatten ca 3 liter. Lägg i lagerbladen.
Koka upp och koka 15 minuter under lock. Sila spadet ner i en bunke. Koka in tills det kvarstår 1/3. Vips så har du din egen skaldjursfond. Plocka ur lagerbladen.
2. Fräs ihop lök, tabasco, skal och kryddor i olja 5 min utan att ge färg tillsätt skalen av räkorna och tomatpure, hummerfond och skaldjursfond, sjud 2 – 4 min på låg värme och tillsätt vin, och sjud i 20 min. Låt stå i kastrull 1 timma. 
3. Koka ihop med creme fraichen och grädde. Smaka av med salt och peppar och dillfrö.
4. Mixa innan servering och häll upp i skålar.

Inga kommentarer:

Skriv ut