torsdag 27 juni 2013

Pasta carbonara pizza

Igår hade jag en sån där dag då jag inte ville gå utanför dörren då det bara regnade ute kändes inget vidare att gå ut och det var precis vad jag inte gjorde heller höll mig inne i mitt varma hem.

Kände så för att göra pizza igår så började planera en men sen började jag konstigt nog känna för pasta carbonara och till slut kände jag för båda dessa maträtter ;-) Då började mitt att klura på en pizza med carbonara tillbehör. Kändes lite tokig ide att lägga spagetti på pizzan så kände mig allt lite tokig. Men gud vad jag blev förvånad då pizzan blev fantastiko. 

Så här gör du min goda tokpizza ;-)

1 stor pizza eller 2 små
Pizzadeg:

Till en plåt behövs:
5-6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
3 dl grädde
1 msk flytande honung

Pensling:

2 äggulor 

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Häll i grädde, honung och rör till en smidig deg. Blir de för kladdigt är det bara att ta lite extra mjöl.
Kavla degen till en cirkel och pensla på vispade äggulor och förbaka pizzabotten  i cirka 5 minuter i 200ºC.

Lägg på fyllning som vanligt (se i texten nedan) och grädda i 200 grader 10-15 minuter.

Fyllningen:
300 g pasta 
2 paket tärnad bacon
1 rödlök
1/2 dl parmesan
1- 1/2  dl Västerbottensost

Ostsås:

2 dl västerbottenost 
1 dl parmesanost
3 dl grädde
1-2 msk torkad oregano
2 pressade vitlökar
salt och peppar

Gör så här:
Sätt på pastavatten och koka spagettin nästan klar, under tiden  börjar du göra resten nedan.
Stek bacon knaperstekt. 
Vispa lätt äggulorna.
Skiva löken men inte för smått. 


Ostsåsen:
Blanda grädde, ost, kryddor, och vitlök  i en kastrull. Koka snabbt upp! Låt stå och svalna så den tjocknar till. 
Strö på först på spagettin sen bacon, lök och  riven ost och sätt snabbt tillbaka i den varma ugnen.
Baka färdigt pizza i cirka 10 minuter till. 










Inga kommentarer:

Skriv ut