torsdag 5 september 2013

Marshmallowcupcakes

Igår gjorde jag och min man cupcakes med marshmallows recept kommer från boken cupcakes men jag har ändrat lite i receptet då jag fann visa lösningar lättare.

Muffinsformar och strössel jag använde utav kommer från tårtdecor.

Dom fina muffinsformarna cupcakes  jag använde var dessa :-)
Färgglatt strössel pinnströssel polka var super gott.
Vitt strössel med vit choklad belgiskt chokladströssel vit choklad.
Sist men inte minst lila strössel älskar lila.









ca 6-7 st

Ingredienser:
1 ägg
50 g  smör
1 ½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 1/4 dl mjölk
1 1/4 vetemjöl, siktat

Fyllning:
8 st stora  marshmallows, vita

Marshmallowsfrosting:
80 g smör, rumstempererat
1/4 dl mjölk
250 g florsocker, siktat
½ tsk vaniljsocker
ca 1 dl färgade minimarshmallows

Dekoration:
Ätbart strössel

Gör så här:
1.  Värm ugnen till 175 grader.
2.  Stoppa muffinsformar i en muffinsform.
3.  Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
4.  Vispa,smör, bakpulver och vaniljsocker i en annan bunke.
5.  Rör ner mjölken växelvis med siktat mjöl i smörblandningen.
6.  Rör ner äggvispet i smörblandningen och vispa med elvisp i ca 1 ½ minut på medelhög hastighet.
7.  Fyll formarna till ca 2/3 med smet.
8.  Grädda  mitt i ugnen i ca 20 minuter.
9.  Ta     ut plåten från ugnen och låt svalna i ca 5 minuter.
10. Flytta över muffinsarna på ett galler och låt kallna helt.

Fyllning:
1. Smält 8 stora marshmallows i vattenbad. Låt kallna.
2. Gör ett litet hål i mitten av varje cupcakes med en änden av en matsked. Tryck inte för mycket så då trycker genom botten.
3. Ta lite kallt vatten på händerna och rulla lite smält marshmallows i handen och tryck ner i hålen.

Marshmallowsfrosting:
1. Vispa smör, mjölk, florsocker och vaniljsocker till en smidig konsistens.
2. Rör ner minimarshmallows.

Dekoration:
1. Bre på fyllningen med en kniv.
2. Dekoraera med strössel.












Inga kommentarer:

Skriv ut