tisdag 13 januari 2015

Öl och cheddardip med sambal oealek

Jag är enormt svag för ostsåser bara vattnas i munnen när jag tänker på dessa flytande delikatesser. Min man säger att jag är en ostnarkoman då jag alltid öser i ost eller lägger alldeles för mycket på gratängen m.m. Men det blir ju så mycket godare så varför inte leva och må bra så länge man lever. Onödigt att snåla på godsakerna.

Här kommer i alla fall en cheddarsås med lite sting i. Vi hade den till vår sizzeling fajitas i helgen. Men passar till mycket bara fantasin finns några exempel: nachochips, taco, sizzeling fajitas eller till i en hamburgare .

Ingredienser:
2 dl crème fraîche 
1/2 tsk worchestersås
2 dl riven cheddarost
5 skivor burger slices med cheddar (hamburgarost)
1 dl öl
2 msk maizenamjöl utblandat i 2 msk vatten

Gör så här:
1. Häll crème fraîche i en kastrull och blanda i worchestersås och varm upp det.
2. Häll i den rivna cheddarosten och lägg i hamburgareost och låt den smälta i crème fraîche blandningen.
3. Häll i ölen. Blanda och koka upp.
4. Blanda ut maizenamjölet i vatten och rör ut mjölet till en slät massa.
5. Stek baconskivorna knapriga och ganerera med små bitar. Servera med 

Inga kommentarer:

Skriv ut