onsdag 14 januari 2015

Pasta Alfredo med kyckling & vitlöksbröd

Finns många goda pastor man kan göra men en favorit som jag gillar är denna pasta Alfredo med kyckling som jag faktiskt aldrig gjort själv tidigare men nu fick jag tillbehör till min köksmaskin kenwood nämligen en pasta maskin så den testades i lördags och till detta serverade jag en hur smarrig pastasås som verkligen inte av för hackor.

Jag började fundera på den när jag gick på jobbet och då planerade jag ut denna kombinationen lyxade till den med lite vitt vin. När jag satt på bussen hem så skrev jag ner tankarna i anteckningarna i iphonen och då blev det så här och det blev verkligen toppen.

Till pasta Alfredon serverade jag hemmagjord pasta som jag och min man gjorde i pastamaskinen. Var faktiskt riktigt roligt när man kom på tekniken och blev enormt smarriga maccheroni rigati.

Gjorde även vitlöksbröd, Rostade baguetter som jag grillar till i ugnen, smör, vitlök och persilja som jag körde i matberedaren och sen brede på dom rostade baguetterna.


Ingredienser:
300 gram tex: penne, skruvar eller rigatoni pasta 
4 st kycklingfiléer
3 st klyftor vitlök, pressade
1 msk olivolja, till stekning
2 msk kycklingfond
1 dl vatten
3 dl grädde
1 dl vitt vin
5 dl fint riven parmesanost
Salt
Svartpeppar
1 msk mjöl
1 dl färsk persilja
2,5 dl valnötskärnor

Gör så här:
Stek kycklingfilén. Värm oljan i en djup stekpanna ställ åt sidan. Pressa vitlöken i en ny hög stekpanna eller gryta och stek snabbt  (på hög värme) tills vitlöken fått en gyllene färg. Häll i vatten, kycklingfond, grädde, och vin  – höj värmen och låt koka upp ca 3 minuter. Vrid sedan ned värmen och låt sjuda på låg värme, under lock, i cirka 15 minuter. Rör några gånger under sjudningen. Koka upp pastan under tiden. Tillsätt kycklingen. Blanda noga tills kyckling blivit varm. Vispa i mjölet. Dra av pannan/grytan från plattan och tillsätt den fint rivna parmesanosten i omgångar, rör hela tiden så osten smälter. Hacka valnötskärnorna grovt och tillsätt dom också. Smaka av med salt och svartpeppar och strö över grovhackad persilja och några hela valnötter över rätten precis
innan servering.

Hemmagjord pasta ;-)




Inga kommentarer:

Skriv ut