tisdag 13 januari 2015

Sizzeling fajitas med öl

Jag älskar sizzeling fajitas kan inte få för mycket av denna maträtt. Jag och min man brukar ta i en sådan här när vi sitter på olearys och kollar på sport oftast fotboll då det är våran favoritsport. Tror jag har en stor last där sugen på fajitas allt för ofta men blir dyrt om man ska till olearys varje gång suget sätter fart och magen vill ha ;-)

Men nu gjorde jag eget recept som blir hur dundrans gott, åt och åt kunde inte sluta... 
Gott tecken i alla fall ;-)





Ingredienser:
Kycklingfilé 
Smör och rapsolja
1 st Röd
1st gul 
1st grön paprika
1 rödlök

Marinaden:
1 dl öl 
1 msk  färsk limejuice
1 msk olivolja
1 msk farinsocker
1 msk Worcestershire sås
1 msk hackad färsk koriander
1 tsk malen spiskummin
2 st Chalottenlökar, hackade
3 vitlöksklyftor, hackade
2 tsk msk paprikapulver
2 krm Cayennpeppar
1/2 tsk Gurkmeja
salt och svartpeppar efter smak

Tillbehör:
Tortillabröd
Riven ost
Gräddfil

Gör så här:
1. Blanda ihop alla ingredienser till marinaden. 
2. Strimla kycklingen och låt den marinera i marinaden ca 2 timmar för att dra åt sig smakerna. Ju längre du låter den ligga i marinaden desto godare blir den. 
3. Strimla paprikorna i långa stavar och strimla även rödlöken. Fräs det i lite smör och rapsolja tills de blir mjuka. Dra åt sidan medans du steker på kycklingen. 
4. Blanda sen kycklingen med paprika och löken. 
5. Gör nu också cheddarsåsen medans du värmer upp kyckling och grönsakerna. 
6. Servera med tortillabröd, såser och riven ost. 

Bon Apetit!









Inga kommentarer:

Skriv ut