fredag 13 juli 2012

Lyxpizza med lufttorkad skinka & mozzarellafyllning

Fredagsmys i soffan och lyxpizza står på menyn ikväll. Bara 1 vecka kvar och jobba sen börjar äntligen min semester och då ska det bli kanon väder för det har jag beställt. Inte som nu då det bara regnar och regnar "pust"

Men först ut idag är att göra egen hemmagjord pizza ala kalasmums. Tänkte idag eftersom det är fredag och dags för fredagsmys då ville ja göra något riktigt smarrigt till en kall och go fredags pilsner. Så då slog det mig var länge sedan jag gjorde egen pizza nu med tomatsås, skinka, tomat, paprika, röd lök och ost. Brukar vara klassikern här när jag gör pizza men idag blir det en liten lyxigare pizza helt enkelt.

Ingredienser:
Pizzadeg
Tomatsås
200 g lufttorkad skinka (tex Parmaskinka eller serranoskinka. Jag använde serranoskinka)
3-4 mozzarellaostar a 125 g
250 g cocktailtomater
100 g parmesanost
1 näve ruccola
6-8 st valnötter
nymald svartpeppar

Gör så här:
Värm ugnen till 200° med plåten i.
Gör först pizzadegen (kolla länken) Gör sedan tomatsåsen (kolla länken).
Bre ut ett tunt lager tomatsås på pizzorna.  Dela mozzarellan i mindre bitar och strö dom över pizzorna. Halvera tomaterna och lägg på dom också. 

Ta ut den varma plåten och lägg pizzabottnen på den. Grädda pizzan i mitten av ugnen i cirka 10-15 minuter (tills pizzan fått färg och en knaprig kant).
Ta ut pizzan och och lägg på den lufttorkade skinkan, strö över ruccola, valnötter och hyvla över parmesanost, vrid över lite svartpeppar.














Inga kommentarer:

Skriv ut